♥ sayunk-sayunk kuh ♥

Tuesday, January 21, 2014

♥ bebola ayam keemas-emasan ♥


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ





Tu hari aku tengok Master Chef,lepas tu aku nampak dia masak "Popcorn Chicken".. Dah lah nampak sedap semacam,,rangup-rangup rasa macam kruk kruk kruk dalam mulut padahal dalam tv je pun apehal aku pulak boleh rasa effect kruk kruk dia..Tak boleh jadi ni terus mintak tolong encik Google carikan "Resepi Popcorn Chicken Paling Senang" eh eh eh tak boleh blah ayat paling senang nampak sangat tak suka benda remeh temeh..

Definisi paling senang buat aku adalah yang simple yang tak guna banyak bahan-bahan yang pelik-pelik serta susah nak dapat.. Bertepatanlah dengan dapur aku yang sekangkang kera tu bahan-bahan pun terhad lainlah kalau dapur master chef tu dah macam pasaraya habak hang.. Kalaulah dapur aku macam tu memang doplohpatjam aku tak berhenti masak..eceh eceh eceh ayat mintak muntah..

Stop mengepek jah.. Berbalik kepada cerita popcorn tadi akhirnya dapatlah aku satu resepi yang maha simple dan operasi membuat popcorn chicken pun bermula..


PUM PUM..PAM PAM..KLEKUNG KLEKUNG..ZASS ZASS 
(effect bunyi dia bukan main)




ok siap...tadaaaaaaaaaaaaaa

try goreng 6 ketul dulu acaner perginya...selebihnya tunggu big boss balik..ermmm not bad..

tu dia petompokan penampakan isi dalam,terserlah ketulan-ketulan ayam yang dihancurkan beserta rempah-rempahnya..ewahh (tadi takde background putih tetiba ada pulak eh)

Sampailah masa perkongsian resepi yer anak-anak.. Asal sekali nak buat popcorn ayam,tapi sekali tengok macam bebola ayam yedak.. Bila dah rasa macam nugget ayam pun ada..hahahaha Betul-betul 3IN1.. 3 menu dalam satu menu..eh eh eh macam pelik je..

Bahan-bahan

Isi ayam
Rempah kari 
Serbuk lada sulah/lada hitam
Secubit garam
1 biji telur ayam
Breadcrumb

Cara-cara

1.  Ambil isi ayam dan cincang makhluk halus-halus sehalus-halusnya. Kuantiti isi ayam bergantung kepada banyak mana korang nak buat..

2. Campurkan 1 sudu kecil rempah kari (penggunaan bergantung kepada kuantiti isi ayam),serta serbuk lada sulah/lada hitam dan juga secubit garam. Hibernasikan (eceh yeye) bahan-bahan tersebut selama mana yang korang nak. Lama-lama sikit lah baru rempah dia meresap yedak..

3. Setelah agak lama ambil bahan perapan tadi dan bentukkanlah mengikut kretiviti. Nak bulat-bulat,lonjong,petak,panjang terpulang. 

4. Kemudian celupkan didalam telur sebelum digolek-golekkan didalam breadcrumb.

5. Dah siap apa lagi gorenglah sehingga warna keemas-emasan terserlah.


Nak masak ni macam-macam choice boleh olah sebenarnya,contohnya isi ayam mungkin boleh guna ayam yang dah siap kisar tu lagi senang. Lepas tu macam isi dalam nak letak filling cheese pun boleh. Lagi havoc kot lagi-lagi bila cheese dia meleleh keluar..Pearghhhh Bahan-bahan aku ni ala kadar je semua tu je yang ada dalam dapur sekangkang kera aku tu..hehehehehe



(p/s : sebenarnya banyak versi resepi untuk buat menda ni tapi setelah diolah akhirnya terhasillah resepi yang maha simple ni. Hasil yang tip top Nora bagi 5 bintang..ekekekeke)

No comments: