♥ sayunk-sayunk kuh ♥

Thursday, April 3, 2014

♥ kek coklat kukus topping meleleh ♥




السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ






"Masak Memasak Masaklah Kau" kini kembali lagi. Tak de benda best nak share sebab tu dah lama tak hapdate. Buat ni pun sebab jiran sebelah rumah hari tu ada bagi tuperware berisi 'Nasi Dagang' makanya sebagai balasan kenalah pulangkan tuperware berisi juga yedak. Dahla sehari sebelum kasi Nasi Dagang tu beliau dah bagi aku setepawe Mee Goreng. Jadinya kalau aku pulangkan tuperware kosong nampak sangat pulak aku macam jiran tak guna,tak mesra alam. hahahaha Mak aku ajar 'Orang Berbudi Kita Berbahasa'. Ingat tu.

Jadi hari ni aku nak ajar cara-cara acane nak masak "Kek Coklat Kukus Topping Meleleh". Resepi senang sangat aku menuntut dari kakak aku. hahaha Lagi satu tak payah nak sibuk-sibuk nak membakar hat ni versi kukus je senang. Lagi pun bila post dekat fasebuk ramai pulak peminat kek aku ni. Ada yang mintak resepi,so apa salahnya aku share pulak resepi ni reramai kat belog. Resepi turun temurun (turun temurun lah sangat)..hahahaha Parararap parappppp... Mempersembahkan.

Keadaan adunan masa curah dalam loyang

Bila dah siap kukus. Hasil yang gebus gebas,tengah tu je yang macam terencat sikit..hahahaha Better masa nak kukus tu tutup dengan aluminium foil ke kat atas sebab tak nak air dari proses kukusan tu masuk menitik dalam adunan,kalau tak jadi macam ni lah.

Cuba try test sepotong nak tengok acaner rasa dia. Yelah nak kena QC dulu nak bagi orang lah katakan kenalah bagi yang lelawoooo sikit yedak..

Bila dah lelehkan topping inilah hasilnya. Alhamdulillah menjadi. Dah selamat didelivery kerumah jiran sebelah dan juga rumah ibu mertuaku. aku kan menantu yang baik. (hakhakhakhaktui)

Bahan-bahan
- 2 biji telur
- 2 cawan gula halus
- 2 cawan tepung gandum
- 1 cawan serbuk koko
- 1 cawan minyak masak
- 1 cawan susu cair
- 1 sudu teh soda bikarbonat
- 1 sudu teh baking powder


Cara-caranya
1. Pukul telur dan gula sehingga kembang.
2. Ayak tepung gandum,serbuk koko,soda bikarbonat dan baking powder.
3. Bila telur dan tepung sudah kembang masukkan bahan ayak,susu cair dan minyak masak sikit demi sedikit.
4. Tuangkan didalam loyang dan kukus sehingga masak kira-kira 45 minit.


Topping Meleleh
1. Cairkan coklat bersama sedikit susu cair/whipping cream




Selamat mencuba.... :)


(p/s : kalau buat kek ni teringat anak buah si Kak Limah suka bebenor dia kek cikelat)

No comments: