♥ sayunk-sayunk kuh ♥

Wednesday, October 9, 2013

♥ loghat -Perbezaan antara Pak Jabit dan Buah Jabit- ♥


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ






Sejak berhijrah ke bumi Cik Siti Wan Kembang ni ada satu masalah yang aku terpaksa hadapi.. Masalah yang terpaksa aku hadapi adalah dari segi komunikasi.. Terasa 'soft skills' aku dengan warga-warga disini sangat lemah.. Makcik-makcik,,pakcik-pakcik maaf yer saya bukan sombong tak reti nak melayan masalahnya saya kadang-kadang sangat lembab 'lampi' untuk memahami setiap butir bicara anda sekalian..

Loghat/slanga/dialek/bahasa kita berbeza.. Kalau setakat basic tubik,gege,supik,derak,teriok,kelik,gocoh tu aku paham lagi lah.. Tapi kalau dah masuk zone 'pure' punya loghat lepas tu jenis cakap bapak segala laju memang dari hujung rambut sampai hujung kaki mintak ampun memang tak paham..Terpaksalah sengeh sahaja.. Orang gelak kita gelak.. Orang tanya kita blurr.. hahaha Dah satu hal nak kena cari translator pulak dah.. Haigooo..


Situasi 1 - Ada orang datang nak ambil barang

Orang : Kak,,Mat Mie suh kito mari amek 'sobil tanoh' ..
D.J.H : Haaaaa.. (sambil buat muka blur)
Orang : Alooo hok yang mace teropong,panje-panje tu..
D.J.H : (sudah la mamat ni hamenda la hai) Meta deh kak nok tepon Mat Mie meta tanyo..

trut..trut..trut..trut..
D.J.H : Menda tu.. Sobil cobe cabai saya tahu lah.. (taksempat salam dah ha)
M.A : hahaha dah agak.. Alat nak ukur tanah tu ada kat atas sofa tu..
D.J.H : Cehhhh..

Situasi 2 - Mat Aming bawak balik buah

M.A : Ambil 'woh s'setor' atas meja tu jap.. Tadi ada orang bagi..
D.J.H : Eh mana ada nye,,buah manggis adalah..
M.A : Ya ampun.. 'Woh s'setor' tu buah manggis la sayang oit..
D.J.H : Eh bukan buah stor tu yang kulit tebal tu ke.. Yang warna coklat tu.. Yang hari tu tu..
M.A : Tu 'Woh sto' ni 'Woh s'setor'.. Lain..
D.J.H : (Eh apesal pronunciation sama je eh).. aishhh

This is Kota Bahru  'buah sto'

This is 'buah s'setor' a.k.a manggis




Nak dijadikan cerita




Pada suatu hari selesai balik dari membeli barang dapur,aku dan Mat Aming singgah ke rumah 'ibu mertuaku' sebentar..

I.M.K : Baru kelik paso ko..?? Mek baru nok kirim beli 'woh topoh' nge 'woh jabit'.. Teringin bena nok make..

I.M.K =  Ibu Mertua Ku


Aku pandang Mat Aming,,Mat Aming pandang aku sambil sengih-sengih nganjing.. Sadis sungguh rasa diri ni.. Parokkkkkkk...





(p/s : Kadang-kadang terpaksa google nak tahu apa dia.. Relax Jah tak lama lagi terer lah tu 'kecek kelate' yedok.. Lepas ni aku nak ajar Mat Aming 'bersurah banjar' pulak.. Baru dia tahu langit tinggi rendah.. Fair lah kan sama-sama belajar.. kehkehkehkeh)

No comments: