♥ sayunk-sayunk kuh ♥

Monday, October 21, 2013

♥ my hair designer ♥






السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ






Budak-budak kecik zaman sekarang bukan macam budak dulu-dulu.. Mak bapak budak kecik sekarang dah pandai bawak pergi salon pergi buat rambut.. Budak kecik se'geng' ngan aku dulu semua pakat gunting rambut dekat rumah je.. Kalau pergi kedai gunting Haji Awi mau keluar 4-5 ringgit zaman tu lah.. Gunting kat rumah free je..

Dulu 'hair designer' aku adalah mak aku.. Masa kecik memang tak pernah merasa hidup berambut panjang.. Mak aku memang pantang tengok panjang sikit mesti dia nak potong pendek.. Mungkin masa kecik-kecik gaya hidup terlampau aktif.. Suka main pasir bagai sebab tu tak leh bajet gegel tu.. hahaha Kalau mak aku dah keluarkan cermin,gunting besar warna hijau,dengan alat nak cukur rambut zaman dulu tu mesti aku dah tau dah sampai masa rambutku terpaksa dikorbankan.. Dengan rela hati terus capai kekuda duduk sambil balut badan dengan kain basahan mandi takut rambut melekat dekat baju..


Lejen menda alah ni.. Aku tak tau lah zaman sekarang ada orang guna lagi ke tak.. Tapi ni lah yang 'hair designer' aku guna dulu.. Sebelah boleh buat sikat sebelah lagi dia letak pisau gillette dekat dalam dan function dia sebagai pencukur.. Aku try google gambar real tapi jenuh tak jumpa.. Jadi terpaksalah aku gunakan bakat melukis aku dengan sebaik mungkin.. Nasib baik adalah 'ghupe' jugak.. Aku tak tahulah natang apa orang panggil sebenarnya. Pernah tengok tak weh..??

Itu cerita berbelas tahun lepas.. Sekarang dah tahun 2013.. Sejak anak-anak mak aku dah besar-besar belaka kau ingat 'hair designer' aku dah pencen profesion ni tapi rupanya tak.. Sekarang dia dah ada model baru.. Model ekperimentasi terbaru mak aku menurun pulak dekat Nurul Iman.. Fesyen rambut depan tutup dahi jendol tu yang mahal.. Sebijik macam dulu.. 

 Peace yor.. "Nenek Kayah,,you are my lejennn" said Nurul Iman.. 





(p/s : kalau masuk pertandingan suruh aku teka mana satu yang mak aku potong gerenti aku boleh cam sebab fesyen dia satu je dari dulu sampai sekarang,,ala-ala tempurung sikit tapi tu yang 'rare' tu.. Lejennn forever)

No comments: